Villkor

Köpvillkor Farmor Majs skafferi

Priser
Alla priser är i svenska kronor (SEK) inklusive moms.
Det kan finnas flera produkter på en bild men alla varor säljs styckevis om inget annat anges.

All försäljning sker med tillämpning av konsumentköplagen, distans- och hemförsäljningslagen. Mer info finns hos Konsumentverket.

Minimiorder
Ingen beställning är för liten, alla beställningar är välkomna!

Fraktkostnad
Kostnaden för paket är för närvarande 59:-. upp till 10 kg.
Observera att frakten kan bli dyrare vid köp av skrymmande och tunga varor. Vi informerar er givetvis innan vi skickar en sådan vara om exakt fraktpris.
Fraktpriset gäller endast för leverans inom Sverige.

För kunder i Danmark och Finland
Upp till 3 kg och mindre volymer: 140 SEK. Upp till 5 kg och mindre volymer: 195 SEK. Upp till 10 kg 244 SEK-
Övriga länder inom EU upp till 2 kg mindre volymer: 270 SEK Över 2 kg upp till 5 kg mindre volymer : 350 SEK. Över 5 kg följer vi Postens Prislista.
Vi säljer inte till länder utanför EU.

Ev tullavgifter och andra kostnader betalas av köparen/mottagaren.

Kortbetalning
Du kan betala med VISA och MasterCard.
Farmor Majs skafferi samarbetar med Payson som är godkända av kortföretagen och har hög säkerhet.

Det går också bra att betala via Swish, 070- 464 78 28 och ni betalar till Maria Sjöstrand.

Förskottsbetalning
OBS! Du kan även välja förskottsbetalning. Då packar vi och sänder varorna så fort vi fått betalt. Observera att det kan ta några dagar innan vi ser betalningen, räkna med ca två bankdagar från det ni betalt.

BG: 785-6578

Fakturabetalning genom PAYSON. Vi tar en faktura avgift på 29 kr.

Beställningsvara
Om produkten anges som Beställningsvara innebär det att vi inte har produkten i lager. Vi tar då hem den endast för dig. Leveranstiden kan variera för olika leverantörer och tillverkare. Beställning av produkten görs när betalning är registrerad hos oss.
OBSERVERA! Vid köp av beställningsvaror gäller ingen ångerrätt. Om produkt skicks tillbaka till Farmor Majs skafferi utan vårt godkännande kommer den att nekas.

Outlösta paket
För paket som inte blivit utlösta förbehåller sig Farmor Majs skafferi rätten att debitera en avgift på 300:- för de kostnader som expedieringen* orsakat oss. Outlösta paket omfattas normalt inte av ångerrätten.

Schenker låter paketen ligga kvar i 14 dagar innan de går i retur.
Om du ej hämtat ut paketet inom denna tid, returneras paketet till Farmor Majs skafferi enligt Schenkers villkor!
Om frakten på det outlösta paketet överstiger normal fraktkostnad debiterar vi dig den faktiska kostnaden.
Obetalda fakturor går vidare till inkasso.

Om kunden vill få sina varor omskickade debiteras fraktkostnad (efter volym och vikt) enligt den prislista gällande transportföretaget vi använder oss av.

* packning, frakt, emballage, ev. postförskottsavgift, returfrakt, returbehandling och lagersortering.

Leveranstid
Med reservation för beställningsvaror och varor som tagit slut eller för leveransförseningar från våra leverantörer, sänder vi ditt paket inom 3- 5 arbetsdagar.

Ambitionen är att alla varor du har beställt paketeras och levereras tillsammans.
Vi meddelar dig snarast för beräknad leveransvecka om någon vara är restnoterad .

REA – priser
Det är det priset som står när du beställer som gäller och det priset som du betalar efter. Skulle priset sänkas ytterligare efter din beställning är lagd så gäller inte det nya priset på redan lagda ordrar.

Leveranssätt Sverige samt utomlands
Dina varor levereras med Privpak (Schenker) eller som brev via Posten inom Sverige.
Privatpaket med Schenker kostar för tilfället 59 kr i frakt inom Sverige.
Om du bor utomlands sänds dina varor som postpaket med Posten.
Önskas leverans utanför Sverige erbjuder vi förskottsbetalning samt kortbetalning via Payson.
Inom EU
Inom EU betalar privatpersoner svensk moms. Ingen tullavgift tillkommer inom EU.
Farmor Majs skafferi löser ej ut eller betalar några extra kostnader i samband med utlandsleveranser, betalningar eller returer om inte annat överenskommits.

Transportgaranti och Reklamation
Om du vid mottagandet upptäcker att paketet har synliga skador utanpå, ska du omgående anmäla/reklamera detta till Privpak, Posten eller utlämningsstället där du hämtade din försändelse. Om du redan öppnat paketet när du upptäcker transportskadan, kontakta oss snarast möjligt via kontakformuläret som du hittar under Kontakta oss. Du har max 8 dagar på dig att anmäla en reklamation. Skador på varan pga ovarsam hantering av paketet under frakt kan Farmor Majs skafferi ej hållas ansvarig för. Ansvarig är respektive fraktbolag.

Vi packar varsamt och kollar att varan är felfri när den går från vårt lager till transportföretaget.
Skulle en artikel i din beställning vara skadad utan ytliga skador på emballage, en artikel vara defekt, eller försvinna på vägen, ansvarar butiken för detta. Detta gäller endast om emballaget är helt, har emballaget synliga skador är det fraktbolaget som skall stå för skadan. Om du har fått fel vara eller om något är skadat eller saknas i ditt paket är det din skyldighet att kontakta butiken via email eller kontaktforrmuläret INOM 8 DAGAR.
Skicka inte tillbaka någonting utan att kontakta oss först. Vi behöver ett foto på det skadade felaktiga samt ordernummer så rättar vi till det ev felet omgående. Vi sänder utan kostnad en ny vara. Om varan skulle vara slutsåld betalar vi tillbaka summan för den.
Varor som återsändes mot postförskott eller efterkrav löses ej ut av oss.Vid eventuella tvister följer vi Allmänna Reklamationsnämndens beslut.
Farmor Majs skafferi undersöker alltid varan och skulle det vara så att den är felfri eller att det varit ett handhavandefel debiteras kunden 250 kr för kontrollen.

Om du skulle ångra dig – Öppet köp i 14 dagar
Vi vill att du ska var nöjd med din vara från oss. Du har 14 dagar på dig att ändra dig efter att du mottagin avin.
Distansavtalslagen ger dig som konsument rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar.
Kontakta alltid oss innan du skickar tillbaka något.
Farmor Majs skafferi hämtar ej ut paket utan att vi har kommit överens innan och
löser inte heller ut postförskott eller paket med för lite porto.

* Vid köp av beställningsvaror eller möbler gäller heller ingen ångerrätt.
* Ångerrätten gäller ej REA-varor

Returrätt gäller inom 14 dagar efter mottagande (obs – gäller från den dag du fått avin!)
Varan skall vid retur vara oanvänd och returneras i sin kartong med emballage och var noga med att packa omsorgsfullt. Paketet ska klara en hantering i stora terminaler.

Önskar du returnera en vara står du själv för returfrakten. Farmor Majs skafferi ansvarar ej för bortkomna paket i returfrakt från er. Ni står själva för den risken.
Efter att vi har mottagit och kontrollerat varan återbetalar vi varans värde (ej frakt och ev andra avgifter!) på ditt konto inom 30 dagar. OBS Ange ditt kontonummer och bank vid retur. Om kortbetalning, så kommer pengar tillbaks till ditt kort.
Varor som återsändes mot postförskott eller efterkrav löses ej ut av oss.
Kontakta oss innan du returnerar något!

Frågor om leveranser?
Eftersom vi är en nätbutik når du oss lättast och snabbast via vår email. Du kan även kontakta oss via telefon, lämna ett meddelande så ringer vi upp.

Färgbilder
Vi kan inte garantera att en vara som visas i butiken exakt återger de färger som den har i verkligheten.

Övrigt
Minderåriga (under 18 år) får ej genomföra köp utan målsmans godkännande.

Vårt org. nr: 969756-7825

Farmor Majs skafferi reserverar sig för slutförsäljning och andra eventuella tryckfel.